چرا خواب متجاوزان در يمن تعبير نشد.

پنل اس ام اس و ارسال تبليغات پيامكي در سايت پيام رسون

چرا خواب متجاوزان در يمن تعبير نشد.

چرا خواب متجاوزان در يمن تعبير نشد.

گرچه متجاوزان سعودي ــ اماراتي در عمليات ساحل غربي يمن انتظار پيروزي سريع را داشتند، اما بنا به برخي دلايل اين عمليات شكست خورد و رسوايي بزرگ‌تري براي آنها رقم زد.

هنگامي كه ائتلاف متجاوز به يمن تلاش كرد عرصه مبارزه در ساحل غربي اين كشور را گسترش داده و اين موضوع را با تشديد كنترل خود بر شهر الحديده و فرودگاه نظامي اين شهر و بندر استراتژيك آن دنبال كند، ارزيابي آنها اين بود كه اين اتفاق باعث خواهد شد ارتش و كميته‌هاي مردمي تسليم آنها شوند، يا لااقل ورود به مذاكرات بر اساس شرايط ائتلاف را بپذيرند.

ائتلاف مذكور همچنين به‌اشتباه تصور مي‌كرد كه نتايج اين جنگ براي يگان‌هاي مهاجم تضمين‌شده خواهد بود، اما سعودي‌ها و اماراتي‌ها نمي‌دانستند كه اين جنگ مي‌تواند كليدي براي شكست آنها باشد و به برگ برنده براي تأكيد بر پيروزي ملت يمن در جنگ ظالمانه آغازشده در اين كشور تبديل شود، جنگي كه با مشاركت و حمايت كشورهاي غربي و منطقه‌اي دنبال مي‌شود.

چرا متجاوزان سعودي پيروزي در ساحل غربي را تضمين‌شده مي‌ديدند؟

ماهيت جغرافيايي ساحل غربي يمن نقش اساسي در برداشت پيروزي براي متجاوزان سعودي داشت و آنها بر همين اساس اين درگيري را آغاز كردند. اين منطقه جغرافياي سطحي وسيع و طولاني در امتداد نوار ساحلي است كه بين منطقه المخا واقع در شمال باب المندب تا شهر الحديده واقع در مركز سواحل يمن در درياي سرخ بالغ بر 200 كيلومتر است.

* منطقه مذكور به‌استثناي برخي تپه‌هاي غيرمرتفع كاملاً مسطح است، اين شرايط به‌خلاف مناطق ديگر درگيري‌ها با ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي در مرزهاي شمالي عربستان يا عمق يمن و يا دروازه‌هاي ورود به صنعا و ديگر مناطق يمني است. متجاوزان به‌اشتباه تصور مي‌كردند كه نقاط قدرت ارتش و كميته‌هاي مردمي و جريان‌ انصارالله در مناطق كوهستاني است.

* سعودي‌ها و اماراتي‌ها تصور مي‌كردند كه حملات آنها به سواحل غربي با حمايت و پشتيباني‌هاي گسترده هوايي همراه خواهد بود، چرا كه مانور هوايي نيروهاي اماراتي و سعودي بر فراز درياي سرخ امن و آسان است. آنها همچنين تصور مي‌كردند كه مناطق ساحلي مي‌تواند از حمايت و پشتيباني كشتي‌ها و ناوهاي جنگي متجاوزان نيز برخوردار باشد، به‌ويژه كه اهداف اين جنگ شامل مواضع و پايگاه‌هاي ارتش و كميته‌هاي مردمي كاملاً در نوار ساحلي مشرف به درياي سرخ واقع شده است و در مسير آتش فعال نيروهاي دريايي متجاوزان سعودي و اماراتي قرار دارد.

* متجاوزين همچنين تصور مي‌كردند كه مي‌توانند از ماهيت و شرايط مناسب ساحل غربي يمن براي تحركات آرام و سريع و روان يگان‌هاي زميني خود استفاده كنند و آنها را با پشتيباني تجهيزات و نفربرهاي زرهي پيشرفته آمريكايي و انگليسي به‌سمت جبهه‌هاي جلوتر انتقال دهند. آنها در عين حال مطمئن بودند كه يگان‌هاي ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي اين كشور امكانات مناسب براي مواجهه با اين خودروها را در اختيار ندارند. اين اطمينان هنگامي افزايش پيدا مي‌كرد كه به كنترل مطلق نيروهاي هوايي عربستان و امارات بر حريم هوايي منطقه نيز توجه مي‌شد.

عوامل شكست متجاوزان در عمليات ساحل غربي يمن

* نيروهاي متجاوز سعودي و اماراتي بعد از آغاز عمليات متوجه شدند كه ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي اين كشور توانمندي‌هاي ميداني و نظامي براي مبارزه در مناطق ساحلي را نيز مانند مناطق كوهستاني در اختيار دارند. مهمترين عامل در اين عرصه كه فراتر از تجربه مبارزاتي و امكانات نظامي بود، تعهد و ايمان آنها و تصميم‌گيري نهايي ملت يمن براي دفاع از كشور بود، اين چيزي بود كه ائتلاف متجاوز تاكنون نتوانسته آن را درك كند.

*اين عمليات نشان داد كه توانمندي‌ها و تكنولوژي پيشرفته‌اي در اختيار يگان‌هاي ارتش يمن و كميته‌هاي مردمي اين كشور وجود دارد كه شامل هواپيماهاي بدون سرنشين و موشك‌هاي بالستيك مي‌شود. اين تجهيزات براي جنگ دفاعي از مناطق ساحلي مناسب است، چراكه تأثيرگذاري خود را در هدف قرار دادن مراكز تجمع دشمن و كشتي‌ها و اتاق عمليات و فرماندهي نيروهاي متجاوز آن نشان داده است.

* يمني‌ها در دفاع خود از سواحل غربي اين كشور تاكتيك جديدي را به‌كار گرفتند كه پيش از اين ميان بسياري از ارتش‌ها كه بدون پوشش هوايي مبارزه مي‌كردند سابقه نداشته است. اين معادله مبتني بر نزديك شدن به نيروهاي زميني دشمن متجاوز و تلاش براي حضور در مناطق بسيار نزديك به اين نيروها است. اين موضوع قدرت حملات هوايي تأثيرگذار ضد نيروهاي مدافع يمني را از متجاوزان سلب مي‌كند.

در نتيجه همين تاكتيك مبارزاتي بود كه يگان‌هاي نيروي زميني عربستان و امارات بارها هدف حملات موشكي خودشان قرار گرفتند.

* ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن امكاناتي را در نيروهاي مهندسي و ضدزرهي خود در اختيار دارند كه آن‌چنان هم ساده نيست. آن‌ها به اين ترتيب موفق شده‌اند صدها خودروي زرهي را به‌صورت كامل تخريب كرده يا به‌آتش بكشند يا خسارت‌هاي عمده‌اي را به آنها وارد و آنها را از صحنه جنگ خارج كنند. اين موضوع نشان‌دهنده وجود اين امكانات در اختيار نيروهاي مدافع يمني است.

نتيجه جنگ در سواحل غربي چگونه تغيير مي‌كند؟

با توجه به اهدافي كه متجاوزان از عمليات ساحل غربي يمن مد نظر داشتند و تلاش داشتند با امكانات گسترده نظامي و تبليغاتي و ديپلماتيك آن را به‌دست بياورند، نتايج اين عمليات براي آنها كاملاً نااميد كننده است. نتايج اين عمليات به‌علاوه توانمندي‌ها و امكانات بالايي را كه ارتش و نيروهاي مردمي يمن در درگيري‌هاي گذشته آن را به اثبات رسانده‌اند، نمي‌توان در هر جنگ يا عمليات آينده ناديده گرفت.

علاوه بر اينها بخش وسيعي از مناطق بين كيلومتر 16 شرق الحديده و الدريهمي در عمليات اخير به‌دست يگان‌هاي ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي آزاد شده است كه پيش از اين قدرتمندترين و بزرگترين خاستگاه متجاوزان براي پيگيري و تكميل جنگ در ساحل غربي به‌شمار مي‌رفت، به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد متجاوزان سعودي و اماراتي تعداد بيشتري از يگان‌ها و مزدوران خود را از دست داده‌اند و تعداد قابل توجهي از خودروهاي زرهي و ماشين جنگي آنها منهدم شده است، علاوه بر اينكه آنها فرصت زماني مناسبي براي تكميل عمليات در ساحل را از دست داده‌اند و ابتكار عمل مورد نياز خود براي تكميل كردن جنگ و به‌دست آوردن پيروزي بر ملت يمن را نيز از دست داده‌اند.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.